Gestió de efectes de gir.
La gestió d'efectes de gir són, els efectes de gir sobre els quals l'empresa realitza les tasques i activitats administratives que s'estenen a les lletres de canvi, rebuts i els pagarés en què figuri l'empresa com lliura-acceptant, com lliurador o tenedor.
Les empreses emeten o lliuren lletres, rebuts i pagarés contra els seus clients i deutors per causes diverses:
- És una pràctica comercial habitual d'ajornament dels pagaments-cobraments.
- Representen un compromís de pagament del deute i una garantia de cobrament en el venciment.
- Constitueixen instruments de finançament mitjançant el mecanisme de descompte comercial.
- En cas d'impagament, poden reclamar judicialment i arribar a l'embargament dels béns del deutor, per rescabalar del deute i perjudicis ocasionats.
La gestió d'efectes s'ha de dur a terme mitjançant controls i anàlisis diferenciats de les diverses <<modalidades>> d'efectes:
1) Efectes a pagar.
2) Efectes a cobrar en cartera.
3) Efectes en gestió de cobrament.
4) Efectes negociats o descomptats.
5) Efectes impagats.
Efectes a pagar.
El registre dels efectes a pagar té la funció de controlar els imports i dates de venciment dels efectes a càrrec de l'empresa, derivats de les relacions amb els seus proveïdors i altres creditors, per tal que puguin ser pagats en els seus venciments.
![]() |
Model d'un llibre de registre d'efectes a pagar. |
Les relacions amb els proveïdors i creditors, referents a les formes i els mitjans de pagament, s'han d'establir i mantenir-se en funció de les circumstàncies i criteris:
- Els acords primers vénen determinats per la situació d'avantatge negociadora de l'empresa o del proveïdor.
- Si les condicions pactades són exigents per a l'empresa (pagaments ajornats amb interès d'ajornament etc.) Al llarg de les relacions comercials, aquesta ha de procurar reconduir i modificar aquestes condicions cap a acords més d'acord amb els seus interessos.
- És de vital importància per a l'empresa implantar un seguiment continu dels pressupostos i estats reals de tresoreria, perquè pugui complir amb les obligacions de pagament, així com anticipar-se i solucionar situacions oneroses, comercial i econòmica, d'impagament i devolucions d'efectes.
- La decisió de tornar un efecte ha de ser l'última i única alternativa a prendre. Amb anterioritat, l'empresa ha de negociar amb el proveïdor la millor sortida de les possibles per a ambdues parts: retirada de la circulació canviària, pagament mitjançant un altre medi etc.
Efectes per cobrar.
Els efectes a cobrar són aquells que l'empresa lliura a càrrec dels seus clients i deutors, o bé li han estat endossats per aquests.S'ha de considerar que fins que els efectes no han estat acceptats no poden denominar-ni registrar-se com efectes a cobrar. A partir de l'acceptació es tracten com a efectes en cartera, convertint-se en efectes descomptats o en gestió de cobrament posteriorment, segons la modalitat de transformació en diners líquids triada per la emrpesa.
El descompte comercial d'efectes és realitzat per les emrpesa sempre que necessiten de forma immediata diners líquids.
![]() |
Model d'un llibre de registre d'efectes a cobrar. |
La gestió de cobrament d'efectes consisteix en el cobrament dels mateixos, a través de l'entitat bancària, en les dates dels seus venciments. La gestió de cobrament suposa per a la emrpesa menys despeses que el descompte comercial, en no suportar interessos de descompte.
L'operatòria de la gestió de cobrament es redueix als següents passos:
- L'empresa va lliurar els efectes a l'entitat bancària uns dies abans del venciment.
- L'entitat bancària cobra els efectes mitjançant el sistema de compensació en els seus venciments.
- L'entitat abona els imports dels efectes i carrega les comissions, les despeses i impostos corresponents en el compte de la emrpesa.
La gestió dels efectes a cobrar ha de contemplar els següents aspectes:
- Qualsevol forma de cobrament ajornada suposa un cost financer per a l'empresa. Per tant, les negociacions amb els clients i deutors han de tenir present aquest element.
- Les lletres de canvi presenten un primer cost financer en el propi timbre, mentre que els rebuts i pagarés només soprotan timbre si es porten al descompte comercial.
- Les garanties jurídiques són majors en la lletra de canvi que en els rebuts i pagarés.
- L'empresa no té per què conformar-se amb les condicions de la seva línia de descompte, de la gestió de cobrament i dels seus comptes bancaris, potser hi ha possibilitats de millora amb la seva entitat bancària o amb altres, si el seu comportament amb aquestes és correcte.
- En funció de les necessitats de liquiditat, la emrpesa ha de decidir el moment més convenient de descompte o enviar els efectes en gestió de cobrament, procurant no sobrepassar el valor límit de la línia de descompte.
El llibre registre d'efectes a cobrar ha de tenir una disposició o ratllat que permeti anotar i analitzar la major informació possible.
Enllaços d'interès:
http://help.sap.com/saphelp_40b/helpdata/es/01/a9cc0c455711d182b40000e829fbfe/content.htm
http://www.peoi.org/Courses/Coursessp/D-ac/ac/ac8/ac9.html
Enllaços d'interès:
http://help.sap.com/saphelp_40b/helpdata/es/01/a9cc0c455711d182b40000e829fbfe/content.htm
http://www.peoi.org/Courses/Coursessp/D-ac/ac/ac8/ac9.html